the ArtfulTechnoFuckingMediaHippies
en konstutställning på Gotlands Konstmuseum
9 feb. 2002 – 10 mars 2002

C.Anders Wallén är idégivare och den sammanhållande kraften bakom de tre
verken i denna utställning. Utställningen är resultatet av ett fruktbart samarbete
mellan konstnärer verksamma inom olika konstområden. De uppträder under
alias- the ArtfulTechnoFuckingMediaHippies.


2 dance 2
2002 caw, je, hh.
C.Anders Wallén: Konsept, gestaltning, video, programmering
Helena Högberg: Dans
Jesper Elén: ElektroAkustiskMusik, programmering

I ett, i det närmaste, tomt rum möter man bilden av en kvinna projicerad på en
matterad glasskiva. Hon står alldeles stilla. Hon är i vila. När du går fram till
henne, till krysset på golvet och ställer en fråga kommer kvinnan att dansa ett
svar, ett multimedialt svar bestående av rörelser och musik. Verket vilar,
förhåller sig passivt till dess att betraktaren interagerar. Genom att betraktaren
blir indragen, är nödvändig för att starta gestaltningen och då även påverkar
konstverket, blir betraktaren en del i en konstnärlig process. Betraktaren är
avgörande för konstverkets födelse. Hur och vad betraktaren får uppleva i
mötet med kvinnan på bildskärmen beror på betraktarens egen dans, därav
titeln 2 dance 2.
C.Anders Wallén filmade dansaren Helena Högberg när hon under tre timmar
dansade svaren på olika frågor han ropade till henne. Av video- materialet
gjorde han en ”databas” ett stort arkiv med dansade svar. Därifrån hämtas via
en slumpgenerator svaret på din fråga. Utifrån Helena Högbergs rörelser har
tonsättaren Jesper Elén skapat datorgenererad EAMusik.



Photo and Video documentation


2 laugh @
2001 caw
C.Anders Wallén: Koncept, gestaltning, video, programmering
Skrattare: Iréne Duckert, Magnus Engström, Anna Carlson,
Mosa-Hanna Caspers

En stol står mellan två podier med bildskärmar. Projicerade på vardera
bildskärm ser man ansikten. Fyra personer förväntansfullt allvarliga, sneglar
på varandra, hummar och rör sig stilla. Ett kryss på stolen anger att man kan
sätta sig. När du sätter dig börjar de fyra att skratta, ett skratt som utvecklas
och stegras tills du reser dig och allt återgår.
C.Anders Wallén har berättat att han hade som idé att göra en ”skrattgenerator”
men insåg att skrattets påverkan på det centrala nervsystemet i kombination
med ett socialt sammanhang resulterade i något helt annat.
Varför? Hur uppfattar du skrattet? Är du en del av det eller blir du skrattad åt?
Vid första ögonblicket kanske man också börjar att skratta men efter ett tag
förändras situationen. Man kan få en känsla av att personerna skrattar bakom
ens rygg. Situationen förstärks ytterligare genom att utanförstående betraktare
oundvikligen blir delaktiga, därav kryssmarkeringen ute på golvet.


Photo and Video documentation


2 focus U
2002 caw, loc
C.Anders Wallén: Koncept, gestaltning, video
Lars-Olov Carlsson: Musik

Musiken (16.16 min) är komponerad för symfoniorkester men framställd digitalt.
2 focus U projiceras vertikalt ner på en matterad glasyta. Videosekvensen visar
en yta ,”vatten” som rör sig långsamt mellan olika perspektiv och grad av detalj-
rikedom, en förskjutning i betraktandet tillsammans med musiken. 2focusU är
reproducerat via DVD-spelare, medan 2dance2 och 2laugh@ är interaktiva
datorbaserade verk, dvs. de kräver din medverkan och datorer för att visas.


Photo and Video documentation

 

En pdf med texten 120K

 

[ index ]