|
the ArtfulTechnoFuckingMediaHippies
en konstutställning på Gotlands Konstmuseum
9
feb. 2002 10 mars 2002
C.Anders Wallén är idégivare och den sammanhållande
kraften bakom de tre
verken i denna utställning. Utställningen är resultatet
av ett fruktbart samarbete
mellan konstnärer verksamma inom olika konstområden.
De uppträder under
alias- the ArtfulTechnoFuckingMediaHippies.
2 dance 2
2002 caw, je, hh.
C.Anders
Wallén: Konsept,
gestaltning, video, programmering
Helena
Högberg: Dans
Jesper
Elén: ElektroAkustiskMusik,
programmering
I ett, i det närmaste, tomt rum möter man bilden av en
kvinna projicerad på en
matterad glasskiva. Hon står alldeles stilla. Hon är
i vila. När du går fram till
henne, till krysset på golvet och ställer en fråga
kommer kvinnan att dansa ett
svar, ett multimedialt svar bestående av rörelser och
musik. Verket vilar,
förhåller sig passivt till dess att betraktaren interagerar.
Genom att betraktaren
blir indragen, är nödvändig för att starta gestaltningen
och då även påverkar
konstverket, blir betraktaren en del i en konstnärlig process.
Betraktaren är
avgörande för konstverkets födelse. Hur och vad betraktaren
får uppleva i
mötet med kvinnan på bildskärmen beror på
betraktarens egen dans, därav
titeln 2 dance 2.
C.Anders Wallén filmade dansaren Helena Högberg när
hon under tre timmar
dansade svaren på olika frågor han ropade till henne.
Av video- materialet
gjorde han en databas ett stort arkiv med dansade svar.
Därifrån hämtas via
en slumpgenerator svaret på din fråga. Utifrån
Helena Högbergs rörelser har
tonsättaren Jesper Elén skapat datorgenererad EAMusik.
Photo
and Video documentation
2 laugh @
2001 caw
C.Anders
Wallén: Koncept,
gestaltning, video, programmering
Skrattare: Iréne Duckert, Magnus Engström, Anna Carlson,
Mosa-Hanna Caspers
En stol står mellan två podier med bildskärmar.
Projicerade på vardera
bildskärm ser man ansikten. Fyra personer förväntansfullt
allvarliga, sneglar
på varandra, hummar och rör sig stilla. Ett kryss på
stolen anger att man kan
sätta sig. När du sätter dig börjar de fyra
att skratta, ett skratt som utvecklas
och stegras tills du reser dig och allt återgår.
C.Anders Wallén har berättat att han hade som idé
att göra en skrattgenerator
men insåg att skrattets påverkan på det centrala
nervsystemet i kombination
med ett socialt sammanhang resulterade i något helt annat.
Varför? Hur uppfattar du skrattet? Är du en del av det
eller blir du skrattad åt?
Vid första ögonblicket kanske man också börjar
att skratta men efter ett tag
förändras situationen. Man kan få en känsla
av att personerna skrattar bakom
ens rygg. Situationen förstärks ytterligare genom att
utanförstående betraktare
oundvikligen blir delaktiga, därav kryssmarkeringen ute på
golvet.
Photo
and Video documentation
2 focus U
2002 caw, loc
C.Anders
Wallén:
Koncept, gestaltning,
video
Lars-Olov Carlsson:
Musik
Musiken (16.16 min) är komponerad för symfoniorkester
men framställd digitalt.
2 focus U projiceras vertikalt ner på en matterad glasyta.
Videosekvensen visar
en yta ,vatten som rör sig långsamt mellan
olika perspektiv och grad av detalj-
rikedom, en förskjutning i betraktandet tillsammans med musiken.
2focusU är
reproducerat via DVD-spelare, medan 2dance2 och 2laugh@ är
interaktiva
datorbaserade verk, dvs. de kräver din medverkan och datorer
för att visas.
Photo and Video
documentation
En pdf med texten
120K
|
|